03 January 2012

Cerita Nur Amalina Che Bakri

KUALA LUMPUR: Nur Amalina Che Bakri, pelajar terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2004, tidak pernah gagal dalam pengajiannya dan masih menuntut di Universiti Edinburgh dalam bidang perubatan.



Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata pihaknya tidak menerima sebarang maklumat mengenai desas-desus yang mengatakan Nur Amalina gagal dalam pengajiannya serta tidak lagi menuntut di United Kingdom.
“Setakat yang kita tahu, beliau sedang menuntut di universiti itu dan kementerian tiada maklumat yang mendakwa beliau gagal dalam pengajiannya.
“Lazimnya, mereka yang menuntut di luar negeri terdiri daripada pelajar cemerlang dan mendapat tajaan biasiswa dan sekiranya mereka gagal, penaja akan menjadi pihak pertama diberitahu,” katanya ketika penggulungan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 peringkat jawatankuasa bagi kementerian itu di Dewan Rakyat, semalam.
Isu kegagalan Nur Amalina dalam pengajiannya dibangkitkan Zulkifli Nordin (PKR-Kulim-Bandar Baru) ketika perbahasan.
Bagaimanapun, sejurus selepas Saifuddin memberikan jawapan berkenaan, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru itu kemudian memaklumkan Dewan Rakyat bahawa beliau menerima maklumat terkini berhubung kedudukan sebenar Nur Amalina di Universiti Edinburgh.
“Saya mendapat maklumat daripada seorang pelajar Malaysia yang turut belajar di Universiti Edinburgh.
“Menurut pelajar itu, Nur Amalina tidak pernah gagal dalam pengajiannya, malah antara pelajar terbaik dalam bidang Farmakologi dengan Pengalaman Industri (Pharmacology with Industrial Experience). Pelajar itu berharap perkara ini dapat dijelaskan,” katanya.
Nur Amalina, 22, yang mencipta rekod dalam pendidikan negara apabila memperoleh 17 A1 dalam peperiksaan SPM, ditaja Bank Negara untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di United Kingdom.
Menurut Wikipedia, Nur Amalina baru saja menamatkan tahun keduanya apabila ditawarkan universiti berkenaan untuk mengikuti ijazah dalam Farmakologi dengan Pengalaman Industri berdasarkan keputusannya yang cemerlang.
Ini bermakna Nur Amalina akan memperoleh ijazah berganda di penghujung kursus perubatan yang diikutinya.
Nur Amalina hanya akan menyambung pengajian dalam bidang perubatan selepas menamatkan pengajian dalam bidang Farmakologi. – Bernama

10 comments:

  1. Spm 2004...umor skrg 22??
    macam pelik je.
    aku spm 2006 pun skrg da 23.

    ReplyDelete
  2. punca nye die lemah iman dy 2
    2 yg tjebak gn bnde 2...

    ReplyDelete
  3. silap info kot..bkn dia spm 2005 ke..sekarang kalo ikut 2012 umo dia 24 tahun kot..

    ReplyDelete
  4. dia thun lompat..mmg la 22 kott

    ReplyDelete
  5. diorang lebih risau psal pelajaran.. drpd iman...

    ReplyDelete
  6. aku spm 2007 pon skarang 22..kui3

    ReplyDelete
  7. spm 2004 bukan skarang umo 25 ke? pelik no kalo baru 22..hmm~~

    ReplyDelete
  8. berita harian salah tulis ni.biasela media xsemua betul.

    ReplyDelete
  9. sy spm 2008 skang 21... :)

    ReplyDelete